اسپاگتی درظرف خاورمیانه !
اسماعیل هوشیار اسماعیل هوشیار

 
خاورمیانه وارد جنگی غیرمتعارف شده است . حدود چند ماه قبل ازانتخابات آمریکا تمام مدیای غربی با چه دود و دمی ازحمله قریب الوقوع اسرائیل به حکومت اسلامی خبرمیدادند . دولت اسرائیل هم ظاهرا تمام مهمات وانرژی ذخیره شده اش را برای چراغ سبزآمریکا جمع کرده بود . اما صحنه شکل دیگری رقم خورد . اوباما ازصندوق انتخابات بیرون آمد . در سال 2008 نیز یک ماه پس از پیروزی اوباما در انتخابات بود که جنگ 22 روزه غزه شروع شد..... انرژی ذخیره شده دولت اسرائیل باید جایی تخلیه شود و این سیاست اسمش فقط  تنش یا توطئه نیست !



جنگی دیگر بعد از پیروزی اوباما میان اسرائیل و حماس در روز شنبه ۱۰ نوامبر2012  آغاز شد. این جنگ  با شلیک موشک به تل آویو و اورشلیم و حمله جنگنده‌های اسرائیل به خودروی احمد الجعبری، یکی از فرماندهان ارشد نظامی حماس در روز چهارشنبه ۱۴ نوامبر،  به اوج خود رسید. احمد الجعبری و فرزندش که همراه او بود در این حمله کشته شدند. نزدیک به 100 غیرنظامی و انبوهی مجروح دراثراین حملات گزارش شده است . مردم عادی ازهردوطرف؛ درچنین موقعیتی قربانی کدام سیاست میشوند ؟


 
سابقه این امرتازگی ندارد . هنری کیسینجر وزیر امور خارجه آمریکا در دوران حکومت نیکسون و فورد به مناسبت انتشار کتاب تازه اش «بحران» ، ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۳ در مصاحبه ای طولانی که با شبکه تلویزیون عمومی آمریکا ـ پی بی اس ـ انجام داد گفت که در دوران وزارت او ، آمریکا با دو بحران حساس رو به رو بود : یکی جنگ ۱۹۷۳ اعراب و اسرائیل و دیگری جنگ ویتنام . درآنزمان با تلاش و بازی های فراوان مانع از ورود شوروی به کمک سوریه به صحنه جنگ اسرائیل و اعراب شدیم .  اما امروز بازی شیوه اش فرق میکند . دراین بازی شوروی وجود ندارد . سوریه درآستانه تعیین تکلیف است ؛ اعراب اخته شده اند.......؛ اما جنگ همچنان وجود دارد !

 
در آن سال ها نيروهاي امريکا يی اسير باتلاق ويتنام بودند و به رغم تمام مخالفت هاي داخلي و خارجي جانسون معتقد بود افزايش نيروهاي امريکا در ويتنام به محو کامل کمونيسم خواهد انجاميد و به همين منظور تعداد نيروهاي امريکايي در ويتنام را از 75 هزار سرباز به 125 هزار سرباز افزايش داد. آنچه جانسون در خصوص لزوم محو کامل کمونيسم بيان مي کرد یک دروغ ابلهانه برای ادامه جنگ بود . تیم مشاوران کاخ سفید محتوایشان تغییری نکرده است . اوریانا فالاچی درهمان زمان جنگ ویتنام گفته بود : این جنگ تبدیل به بازی خونین سیاستمداران جهان شده است . امروز فقط شیوه های کم خرجتر را تحت عنوان "تنش" استفاده میکنند . حماس تائید کرده است که موشکهای شلیک شده به تل آویو را ازحکومت اسلامی گرفته است ؛ یک مقام وزارت خارجه حکومت اسلامی روز يکشنبه از بروز قريب الوقوع «تحولی جدی از سوی گروههای جهادی» در ادامه اين بحران خبر داده است . باراک اوباما ازحملات اسرائیل حمایت میکند ودر کاخ سفید شاید فکر میکنند در زمانی که همه موضوعات در خاورمیانه مانند یک بشقاب اسپاگتی با هم ترکیب شده اند، باید از کجا آغاز کرد؟


 
به عقیده گری سیک ؛ باراک اوباما فرصت ناب انتخاب یک موضوع انحصاری و نادیده گرفتن یا به تعویق انداختن موضوعات دیگر را در اختیار ندارد. "سرزده و اتفاقی" توصیف مناسبی برای آن چیزی است که معمولا در خاورمیانه اتفاق می افتد و انتخاب های سیاسی باید در مورد هر یک از موضوعات عمده خاورمیانه انجام شود ، حتی اگر این امر به سادگی امکانپذیر نباشد . گری سیک که در زمان جرالد فورد، جیمی کارتر و رونالد ریگان در شورای امنیت ملی آمریکا مشغول به کار بود و در دوران ظهورخمینی و ماجرای گروگانگیری اعضای سفارت آمریکا در تهران نیز سمت مشاور کاخ سفید در امور ایران را بر عهده داشت ؛ هم اکنون استاد دانشگاه کلومبیا و ازمدافعان سرسخت حکومت اسلامی در نیویورک است .گری سیک به اوباما پیشنهاد میکند ؛ اسپاگتی خاورمیانه را باید با چاشنی حکومت اسلامی ایرانی خورد....

 

درتحلیل مشخص سیاسی ( ونه علائق قلبی و عشقی ) این نظریه گری سیک لنگ میزند ! تشبیه حکومت اسلامی به سس یا چاشنی ؛ واقعی نیست ؛ چون حکومت اسلامی درظرف خاورمیانه بزرگ خودش بخشی ازاسپاگتی مد نظر است که یحتمل با چاشنی انواع اسلامهای رحمانی و دموکراتیک آن را باید کوفت کرد !


 
سیاست هایی که در مورد دولت های اسلام گرای نوظهور در خاورمیانه به کار گرفته می شود، بخش های دیگری در منطقه را هم شامل میشود . از رابطه با اسرائیل گرفته تا کشور های عربی در خلیج فارس تحت تاثیر قرار می گیرند . برایسیاستهای غرب و شیوه های "دیپلماتیک" شرایط کنونی در مورد حکومت اسلامی ؛ احتمالا درتنش و بحران است که بایدطی سالهای آینده آن را شکار کرد . شیوه ها وبازیهای خونینی که زیرضرب زمان ؛ بازنده اش فقط مردم هستند فشار وآوارگی وفقرو جنگ و خون.....


 
نیازی به تاکید نیست که این بازی و سیاست خونین با هر چیزی در خاورمیانه متصل است ؛ چه با اوباما و یا بی اوباما....با شوروی یا بی شوروی.....حکومت اسلامی وغرب به این جنگ فقط به عنوان یک ابزار برای مذاکره و دیپلماسی با هم نیاز دارند ! نقطه مقابل این سیاست ؛ ریشه کن شدن حکومت اسلامی ( به هرشکلی ) ومذاکره برای اسرائیل و بقیه اعراب و تاسیس کشورفلسطین...که البته و متاسفانه هنوزبرای بازیگران ریزودرشت ؛ وقتش نرسیده است . ثبات برای خاورمیانه فعلا برای وال استریت وبرادران دور ونزدیکش.....مقرون به صرفه نیست !


 
 
 
19.نوامبر.2012

November 20th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی